Εικαστικά (Γ και Δ Δημοτικού) - Βιβλίο Μαθητή
Γ.4 Απο τις λέξεις στις εικόνες Δ.2 Βυζαντική αγιογραφία Επιστροφή στην αρχική σελίδα του μαθήματος
εικόνα
εικόνα
εικόνα

Δημιουργίες και δημιουργοί
χθες και σήμερα

Στην ενότητα αυτή θα ταξιδέψεις συντροφιά με ένα άλογο
στα μονοπάτια της τέχνης από τους αρχαίους και βυζαντινούς
χρόνους μέχρι σήμερα. Άλλοτε πάλι, με τη σέλα και το τιμόνι
ενός ποδηλάτου θα συναντήσεις στο δρόμο σου
ανθρώπους-κούκλες, θα ανακαλύψεις τα γλυπτά που πάλλονται,
και θα δεις να ανθίζουν μέσα από το χαρτί λουλούδια.
Θα είναι μια μικρή διαδρομή στην ιστορία της τέχνης
με οδηγούς τους ίδιους τους καλλιτέχνες. Όταν το ταξίδι
τελειώσει θα έχεις φτιάξει μέσα σου ένα φανταστικό κόσμο
αλλά και τις δικές σου, μοναδικές δημιουργίες.

εικόνα ενότητα 4 εικόνα

Δ1 ΔΥΟ ΔΙΑΛΟΓΟΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ εικόνα

εικόνα

«Ο κούρος της Μήλου»
(εικ.1).

εικόνα

«Η κόρη της Ακρόπολης»
(εικ. 2).

1ος διάλογος

Η γλυπτική στην αρχαία Ελλάδα

Η γλυπτική της αρχαίας Ελλάδας χωρίζεται
σε δύο μεγάλες περιόδους, την αρχαϊκή
και την κλασική.

Οι κούροι είναι συμμετρικά,
λιτά αγάλματα, πάντα γυμνά, που στέκουν
όρθια, κοιτούν μπροστά και εκφράζουν
το μεγαλείο της αρχαίας Ελλάδας.
Οι κόρες έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά
αλλά φορούν βαρύ πέπλο που σκεπάζει
το σώμα τους. Είναι γλυπτά που ανήκουν
στην αρχαϊκή περίοδο.












εικόνα
εικόνα

«Ο δισκοβόλος του Μύρωνα»
(εικ. 3) και «H κόρη της Νιόβης» (εικ. 4)
ανήκουν στην κλασική περίοδο.
Σύγκρινε τα γλυπτά αυτά με τον κούρο
και την κόρη και σημείωσε τις ομοιότητες
και τις διαφορές που εντοπίζεις.

Ομοιότητες
........................................
........................................
........................................

Διαφορές
........................................
........................................
........................................





Ποιο γλυπτό σου αρέσει και γιατί;


εικόνα Βρείτε και άλλα γλυπτά των δύο εποχών, παρατηρήστε τη στάση τους και αναπαραστήστε με το σώμα σας μέσα στην αυλή του σχολείου τις κινήσεις τους.
Δημιουργίες και δημιουργοί χθές και σήμερα εικόνα

Δ1

εικόνα

2ος διάλογος

Η αγγειοπλαστική στην αρχαία Ελλάδα

εικόνα

«Το ζύγισμα
των εμπορευμάτων».

Μελανόμορφο αγγείο
(εικ.1,2).

Η αγγειοπλαστική τέχνη γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη
στην αρχαία Ελλάδα. Οι αγγειοπλάστες στα εργαστήρια
κεραμικής κατασκεύαζαν πήλινα αγγεία για να καλύψουν
τις καθημερινές ανάγκες των ανθρώπων.

εικόνα

«Οι αγγειογράφοι
στα μελανόμορφα αγγεία
χρωμάτιζαν τις μορφές
με μαύρο χρώμα, ενώ
στα ερυθρόμορφα
οι μορφές είχαν το χρώμα
του πηλού και τα υπόλοιπα μέρη
του αγγείου καλύπτονταν
με μαύρο χρώμα».

εικόνα

«Ο Έκτορας ετοιμάζεται
για τη μάχη».

Ερυθρόμορφο αγγείο
(εικ. 3,4).

Επισκεφθείτε ένα
αρχαιολογικό μουσείο,
παρατηρήστε τα γλυπτά
και τα αγγεία.
Συζητήστε γι’ αυτά.





























Ξέρετε ότι από τις παραστάσεις των αγγείων οι ιστορικοί παίρνουν πολλές πληροφορίες για την καθημερινή ζωή και τη μυθολογία των αρχαίων Ελλήνων; Βρείτε φωτογραφίες αγγείων και παρουσιάστε στην τάξη σας το ιστορικό θέμα που απεικονίζουν.

εικόνα ενότητα 4

Δ1 Εργαστήρι αγγειογραφίας

Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και ζωγραφίσαμε μόνο με μαύρο χρώμα τα αγγεία μας
(εικ.1). Πώς νομίζετε ότι φτιάξαμε μελανόμορφα και ερυθρόμορφα αγγεία
με το ίδιο χρώμα;

εικόνα
εικόνα

Με τον ίδιο τρόπο ζωγραφίσαμε πάνω σε παλιά κεραμίδια (εικ. 2).

εικόνα
εικόνα Επισκεφτείτε ένα εργαστήρι αγγειοπλαστικής και δείτε πώς φτιάχνονται τα αγγεία και άλλα πήλινα αντικείμενα. Δημιουργήστε τα δικά σας και χρωματίστε τα και με τους δύο ρυθμούς. Με τα έργα σας δημιουργήστε μια μικρή συλλογή κεραμικών στην τάξη σας (εικ.3).
εικόνα Δημιουργίες και δημιουργοί χθές και σήμερα εικόνα

Μεγάλα χάρτινα αγγεία Δ1

Κόβουμε το περίγραμμα ενός αγγείου και με το διαφανοσκόπιο το προβάλλουμε πάνω σε χοντρό χαρτόνι. Σχεδιάζουμε το περίγραμμα της σκιάς του και φτιάχνουμε ένα μεγάλο χάρτινο αγγείο (εικ.1).

εικόνα

Βρήκαμε φωτογραφίες αθλητών από περιοδικά και με τον ίδιο τρόπο τις σχεδιάσαμε μέσα στο περίγραμμα του αγγείου και μετά το χρωματίσαμε (εικ. 2,3,4).Βρήκαμε φωτογραφίες αθλητών από περιοδικά και με τον ίδιο τρόπο τις σχεδιάσαμε μέσα στο περίγραμμα του αγγείου και μετά το χρωματίσαμε (εικ. 2,3,4).

εικόνα
εικόνα Στα αγγεία μας ζωγραφίσαμε αθλητικούς αγώνες. Χωριστείτε σε ομάδες, διαλέξτε το άθλημα που σας αρέσει, ζωγραφίστε το σε μεγάλα χάρτινα μελανόμορφα και ερυθρόμορφα αγγεία και διακοσμείστε με αυτά το γυμναστήριο του σχολείου σας.

Από την τάξη σας επισκεφθείτε μέσα από το διαδίκτυο ελληνικά και ξένα μουσεία, όπου φυλάσσονται κεραμικά της αρχαίας Ελλάδας. Καταγράψτε τα εκθέματα, χωρίστε τα στις κατηγορίες που μάθατε και συνδέστε τα με το μάθημα της Ιστορίας.