Αρχές Οικονομίας (Α Γενικού Λυκείου) - Βιβλίο Μαθητή
2.5. Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ 3.2. ΑΝΑΓΚΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ Επιστροφή στην αρχική σελίδα του μαθήματος
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ

Η ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

3.1 Η χρηστική αξία των εμπορευμάτων

3.2 Ανάγκες και Επιθυμίες

3.3 Είδη και Ταξινόμηση των Αναγκών

3.4 Τα Μέσα Ικανοποίησης των Αναγκών

3.5 Αγαθά και Δικαιώματα Ιδιοκτησίας

3.6 Το Καταναλωτικό Πρότυπο

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ο κύριος στόχος του Τρίτον Κεφαλαίου είναι να κατανοήσουν οι μαθητές τις οικονομικές συνέπειες που προκύπτουν από το χαρακτηριστικό των εμπορευμάτων να ικανοποιούν ανθρώπινες ανάγκες. Από το σύνολο των ανθρώπινων αναγκών και επιθυμιών τα εμπορεύματα ικανοποιούν ένα τμήμα, τμήμα που συνεχώς διευρύνεται. Το οικονομικό σύστημα δεν αναγνωρίζει παρά ένα μέρος των αναγκών αυτών, εκείνες που εκδηλώνονται ως ζήτηση για συγκεκριμένα εμπορεύματα, συνοδεύονται δηλαδή από τους οικονομικούς πόρους που επιτρέπουν την απόκτηση των αναγκαίων εμπορευμάτων. Στο κεφάλαιο αυτό θα δούμε τις διάφορες κατηγορίες αναγκών και εμπορευμάτων που τις ικανοποιούν.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ: Η ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ

3.1 Η ΧΡΗΣΤΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ

Μ ιλήσαμε στο προηγούμενο κεφάλαιο για τις δύο αξίες που έχει ένα εμπόρευμα: Τη χρηστική και την ανταλλακτική αξία.

Η χρηστική αξία ενός εμπορεύματος μπορεί να γίνει κατανοητή είτε από το αίσθημα ικανοποίησης που αισθάνεται ένας άνθρωπος όταν χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο εμπόρευμα, είτε από το αίσθημα δυσφορίας από τη στέρηση ενός εμπορεύματος.

Η ικανοποίηση που νιώθουμε με την αγορά ενός καινούργιου μπουφάν, η ζεστασιά που μας προσφέρει και η προστασία από τη βροχή, η απόλαυση ενός παγωμένου αναψυκτικού το καλοκαίρι ή η διασκέδασή μας σε μια Disco, η δυσαρέσκειά μας όταν δε δούμε έναν αγώνα μπάσκετ στην τηλεόραση, όταν χάσουμε μια εκδρομή ή δε μας αγοράσουν το μοτοποδήλατο που θέλουμε κ.τ.λ. είναι όλα ενδείξεις της χρηστικής αξίας των αντίστοιχων εμπορευμάτων.

Η χρηστική αξία του εμπορεύματος αναφέρεται και αποκτά τη σημασία της από την ικανοποίηση των αναγκών και των επιθυμιών που έχει το άτομο.